MUST SEE: Contemporary Algerian Art Exhibitions – Rachid Koraïchi |En Fr|

04.12.17
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In our MUST SEE art series, Mehdi Ali introduces us to a contemporary artist with Algerian links each week in the hopes of broadening the Algerian art spectrum. 

 

Sufi artist Rachid Koraïchi uses 99 delicately designed cotton banners in his exhaustive work Les Maitres Invisbles.

 

 

The textiles, which are a tribute to Koraïchi’s Sufi beliefs and Quranic studies, details the 14 Sufi masters that have appeared since the 7th century. Koraïchi employs an ancient Egyptian Pharaonic technique to process the banners, which are several meters long. A series of glyphs as well as Arabic calligraphy are incorporated into Koraïchi’s designs.

 

 

The banners are purposefully monochrome using only black lettering in front of a white background. This is intended to be an inversion of contemporary depictions of Islam in the west where a black background with white lettering is typically used. Koraïchi wishes to alter negative stereotypes of Islam by showing a side that outsiders never see.

Quotes from Sufi mystics Ibn Al Arabi and Rumi pepper Koraïchi’s banners with words of faith and hope.

 

 

By drawing inspiration from a diverse bunch of Sufi masers stretching from East Asia to Africa, the work offers a worldly and cosmopolitan vision of Islam. Through overlaying words of wisdom and serenity from the past, Koraichi wishes for a world where civilization can learn from past mistakes.

 

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Dans notre série d’œuvres A VOIR Mehdi Ali nous présente, chaque semaine, des artistes contemporains liés de près ou de loin à l’Algérie afin d’étendre le champs de l’art algérien.

 

L’artisite Soufi Rachid Koraïchi utilise 99 bannières de coton délicatement travaillées dans son œuvre Les Maitres Invisble.

 

 

 Les tissus utilisés sont un hommage aux croyances Sufi de l’artiste ainsi qu’à ses études Coraniques citant les 14 maitres Sufis qui se sont succédés depuis le 7ème siècle. Koraïchi utilise une technique de la période pharaonique afin de traiter les bannières de plusieurs mètres de long. Son design associe une série de glyphes et de la calligraphie arabe.

 

 

Les bannières sont volontairement monochromes de simples lettres noires sur un fond blanc contrairement aux représentations de l’islam à l’ouest où c’est justement des lettres noires sur un fond blanc. Koraïchi souhaite grâce à ses œuvres détruire les stéréotypes sur l’islam en offrant au monde une autre vision de cette religion. 

Citations des mystiques Sufi Ibn Al Arabi et Rumi remplissent les bannières de Koraïchi avec des mots de foi et d’espoir.

 

 

En s’inspirant de différentes branches de maîtres Sufi de l’Asie de l’Est jusqu’en Afrique, ses œuvres offrent une vision mondaine et cosmopolite de l’Islam. En transmettant les mots de douceur, sérénité et sagesse du passé, Koraïchi souhaite que le monde s’inspire du passé afin d’apprendre de leurs erreurs

 

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